13

10

18

Werken aan je vitaliteit? 6 stappen om af te rekenen met hardnekkige gewoontes.

De intentie is er. Maar dan?

Drie keer heb ik mijn leven rigoreus omgegooid.

Nadat ik klaar was met mijn studie besloot ik me niet op mijn maatschappelijke carrière te richten, wat toen gebruikelijk was. Een leven als professioneel hardloper, daar ging ik helemaal voor!
Mijn hele leven was erop ingericht om het maximale met hardlopen te bereiken.

Haal het beste uit jezelf from Marian Freriks on Vimeo.

 

De tweede rigoreuze keus was toen ik stopte met mijn hardloopcarrière,  me richtte op het moederschap en m’n maatschappelijke carrière.

 

20 jaar later is het tijd voor de next step en kies ik voor een andere richting in mijn maatschappelijke carrière.
Ik wil flink de diepte in met het in beweging zetten van mensen en kies voor vitaliteitscoaching!

 

Terugkijkend zie ik dat veel gewoontes en mechanismen waarin ik jaren onbewust vastzat, drastisch zijn aangepast en veranderd. Ik ben een stuk vitaler geworden!

 

Meer uit je leven halen -vitaler worden- kán door je leven rigoreus om te gooien.

Gelukkig kun je ook in kleinere stapjes werken aan je vitaliteit…

Het begint met een voornemen en een paar aanpassingen in gedrag. Dat is het makkelijkst deel. Een stuk lastiger is om het nieuwe gedrag, de aangepaste gewoontes duurzaam in te passen in je leven. Zo te automatiseren zodat je er niet meer over hoeft na te denken. Deze 6 stappen helpen je!

Vitaler worden? 6 stappen om je gewoontes te veranderen!

 

 

Stap 1: Bewust worden van je gewoontes

De film is spannend, je hand gaat telkens naar de zak chips tot je de bodem van de zak voelt. Huh? Nu al leeg? Grote kans dat je op een paar chippies na weinig geproefd hebt, omdat je vol in de film zat. Wanneer jouw voornemen bijv. is minder te snacken,  is je bewust zijn van die momenten dat je dit doet de eerste stap.

 

Stap 2: Nieuwe gewenste gewoontes

“Voor ik ga lunchen check ik even m’n telefoon. Niet eerder. En ’s middags om 16.30 uur. Ik wil naar 4x per dag toe. Alle pop-ups en geluiden heb ik daarom uitgezet”.
Je gedrag veranderen betekent dat je dingen niet meer doet, oude gewoontes vervangt door nieuwe, of nieuwe gewoontes toevoegt in je dagelijkse ritme.
Welke aanpassingen heb jij nodig om een ongewenst gewoonte van jezelf te veranderen?

 

Stap 3: focus!

“Dat toetje past er nog wel bij in” Je bent gezellig aan het tafelen met je vrienden en iedereen neemt nog een dessert. Eigenlijk zit je al vol en je had je voorgenomen om wat kilo’s kwijt te raken.
Je bewust worden van die gewoonte om door te eten terwijl je vol zit en een gewenst alternatief kiezen vraagt om focus. Je denkt na over de consequentie van de keus.

“Ik zit al goed vol. Met dat toetje krijg ik weer zoveel binnen dat m’n energiebalans doorslaat naar de verkeerde kant. Weet je wat, ik neem gewoon een lekkere bak koffie”.

 

Bewust worden van gewoontes is de eerste stap, deze onderbreken en ombuigen is de volgende stap

 

Stap 4: motivatie

“Ik wil meer sporten” verkondigt dochter. Oke, leuk, wat is je motivatie? “Weeknie”  Ik help haar op weg. “Om het vol te houden is het wel handig om te weten waarom je wilt sporten, dat maakt het een stuk makkelijker om op te brengen. Vind je het sporten gewoon leuk, wil je fitter worden, wil je meedoen aan een wedstrijd of denk je dat je het moet van ons?” 😊
Weten waarom je iets wil veranderen is belangrijk om een gewenste verandering in gedrag vol te houden. Wat levert die verandering van gewoonte je op?

Een motivatie vanuit jezelf (intrinsieke motivatie) maakt volhouden het meest kansrijk. (in een volgende blog ga ik hier dieper op in)

 

Stap 5: koppelen van gewoontes aan een dagelijkse gebeurtenis

“Ik ga volgend voorjaar voor een wandelvakantie naar Mallorca. Dat dwingt me om weer te gaan bewegen. Maar ik heb wel een stok achter de deur nodig.” Die stok kun je zelf creëren, door het gewenste gedrag, meer bewegen/wandelen, te koppelen aan een dagelijkse gebeurtenis.

Bijvoorbeeld door direct na het opstaan een rondje maken. Of direct na de lunch stevige wandeling maken in het park. Of je kleren klaarleggen zodat je direct na je werk een rondje loopt.

Wat werkt is van je eigen situatie afhankelijk, maar koppel nieuwe gewenste gewoontes aan bekende dagelijkse gebeurtenissen om ze in je systeem te krijgen.

 

Stap 6: zoek steun in je omgeving

“Mijn buurvrouw helpt me zo goed, ze zei direct dat ze mee zou gaan toen ik me voornam meer te gaan wandelen voor mijn gezondheid.” Die support van je de mensen die dicht bij je staan is zo belangrijk om je nieuwe gewenste gewoontes vol te houden. Of het nu gaat om gewoontes laten, aanpassen of toevoegen aan je dagelijkse ritme, vertel een goede vriend/buur/huisgenoot waar je mee bezig bent en vraag om steun. Zij kunnen je helpen volhouden, een spiegel voorhouden, je helpen herinneren aan je motivatie wanneer je het even niet meer ziet zitten.

Zoek steun in je omgeving, mensen die je helpen bij het volhouden van je nieuwe gedrag. Die je af en toe een spiegel voorhouden.
Net zolang dat de nieuwe gewoonte onderdeel is van je gedrag, dat je er niet meer over nadenkt.

De aanhouder wint

Een nieuwe gewoonte aanleren kan iedereen. Je hebt in je leven immers veel al gewenste  en minder gewenste gewoontes aangeleerd.
Consequent doorgaan, dat is de uitdaging. Een dag terugvallen in oud gedrag accepteer je en je pakt de draad weer op.

Hoelang dat duurt? Dat varieert per persoon en gewoonte. Dat kan voor sommigen 3 weken zijn, terwijl anderen 100 dagen nodig hebben.

 

 Starten met nieuwe gewoontes om vitaler te worden kan iedereen op elk moment.

Heb je ook het gevoel dat je geleefd wordt door anderen? Dat je het moeilijk vind ‘nee’ te zeggen waardoor je agenda volloopt? Of dat je merkt dat je weinig energie hebt en niet fit bent?
Ik help je graag verder!

Vul het formulier in voor een gratis intakegesprek.

Sportieve groet,
Marian Freriks
Vitaliteitscoach (aangesloten bij de BOVV)



Top