12

03

18

Hardlopen is meer dan kilometers maken

“Wie doet er aan kracht- of coretraining?” vroeg ik aan de hardlopers die voor me stonden bij de marathonclinic, die de Enschede marathon maandelijks organiseert. Twee van de negen hardlopers staken hun hand op. De meesten bereiden zich met lange en minder lange duurlopen voor op de oudste marathon van Nederland.

Goed dat deze lopers bij de marathonclinic niet kozen voor een lange duur- of intervaltraining, maar kwamen ervaren wat een bootcampclinic met core- en krachtoefeningen bij kan dragen aan hun voorbereiding. Als hardloop- en bootcamptrainer  laat ik ze daar graag kennis mee maken.

 

Hardlopen is meer dan kilometers maken

Een grote misvatting is dat trainen voor een marathon of langere afstand bestaat uit zoveel mogelijk kilometers maken. Kilometers maken ís een belangrijk onderdeel, maar wanneer je die meters met een slechte looptechniek maakt, bijv. als gevolg van een zwakke rompstabiliteit, doe je jezelf zwaar tekort. Je loopt minder economisch –verbruikt meer energie voor dezelfde afstand tov iemand met een goede looptechniek- en je hebt een veel grotere kans op blessures.

 

Werk aan een efficiente pas

Wanneer je corestability- en krachttraining toevoegt aan je programma werk je aan een efficiënte pas waarbij niets verloren gaat.
Een paar voordelen van corestability en krachttraining voor hardlopers:

  • Als je romp sterk is, kunnen je benen beter hun werk doen
  • De heupen zijn de motor van het lichaam voor hardlopers. Meer power in de heupspieren betekent dat je makkelijk je paslengte kunt vergroten. Daardoor loop je sneller.
  • Je verbruikt minder energie want je bent in staat energie die vrijkomt bij de landing voor een groter deel te hergebruiken.
  • je hebt minder kans op blessures.

 

NB: 4 september 2018 start ik met een nieuwe cursus “Expertcursus voor gevorderde hardlopers”. Alle informatie vind je hier.

In deze cursus komen uitgebreid looptechniek, core- en krachtoefeningen volop aan bod. En het belangrijkste: een goede ademhaling, dat is de basis. Een aanrader wanneer je een stap verder wilt met hardlopen.

 

Sportieve groet,
Marian Freriks

 

Top