fbpx

30

04

20

challenge twente

Kuier deur Challenge 11: maak een ommetje!

KDC 11

Een ommetje doen! Dat is een initiatief van de enthousiaste hoogleraar neuropsychologie, Eric Scherder.
Met de hersenstichting heeft hij een wandelapp ontwikkeld, waardoor je gestimuleerd wordt dagelijks (minimaal) een ommetje van 20 minuten te maken.

De voordelen van een ommetje:

  • Het is goed voor je lichamelijke en mentale gezondheid
  • Je bent productiever en hebt meer energie
  • Het helpt je onthaasten
  • Het verbetert je creativiteit

Doe je mee met het Kuier Deur team?

Je kunt de app downloaden via de appstore of playstore.

Zoek ‘ Ommetje’  en download het gratis.
Gebruik teamcode 6D69E om mee te doen met het Kuier Deur team!

Kuier Deur Challenge 10: Leef je uit op koningsdag!

De challenge van vandaag staat in het teken van Koningsdag;  Lekker en gezond eten en bewegen als een dancing queen of king!

Ontbijten in rood wit blauw.

Een lekker rood-wit- blauw ontbijtje mmm! Het recept komt Betty’s kitchen en vind je hier.

recept video koningsdag ontbijt met drie kleuren yoghurt en fruit © bettyskitchen

Bakken met oranje ingredienten

Zin om te bakken en uitgebreider te koken op koningsdag? Kies uit deze 10 recepten met oranje ingrediënten.

Dancing king of queen!

Samen buiten feest vieren en een dansje doen zit er dit jaar niet in. Maar dansen kan altijd, ook in je eigen huiskamer!
Leef je uit op het nummer dancing queen van ABBA!

Veel plezier!

 

Kuier Deur Challenge 9:  Veerkracht!

De mededeling dat we in elk geval tot 20 mei in een intelligente lockdown blijven is pittig. Hoe herpak je jezelf telkens weer zodat je niet bij de pakken neerzit?

Mensen die zichzelf na tegenslag gauw herpakken en verder gaan, beschikken over grote veerkracht. Zij zijn in staat om hun gedrag te veranderen zodat ze met een moeilijke situatie om kunnen gaan.

Veerkracht is iets wat je kunt trainen. Je kunt leren om mee te veren bij een tegenslag. En om een pittige uitdaging te zien als een kans om te groeien.
In deze download vind je opdrachten die je bewust maken dat er elke dag ook mooie dingen gebeuren.
Vul daarvoor 3 dagen per week deze kaart in.
Kun je wel downloaden maar geen printer?
Noteer de vragen  in bijvoorbeeld een schrift. Dat werkt ook goed.

 

Kuier Deur Challenge 8: Een positieve gezondheid test!

Kuier deur de Diepe Hel

Hoe gaat het? Die vraag krijg je vaak als je bij een arts of hulpverlener komt. Misschien denk je dan – net als veel anderen – dat er gevraagd wordt naar hoe het gaat met je ziekte of klacht. Maar dat vertelt nog niet alles over je gezondheid en je welbevinden. En ook niet over wat jij nodig hebt om je beter te voelen.
Weet je voor jezelf wat belangrijk is voor een goede gezondheid? Doe deze test over positieve gezondheid en krijg direct de uitslag.

De voordelen:
• Je krijgt een vollediger beeld van hoe het echt met je gaat.
• Je kunt de uitkomsten bespreken met je huisarts of met iemand anders die je vertrouwt.
• Je kunt ermee aangeven wat je graag zou willen veranderen en samen bedenken wat daarbij kan helpen.
• Op die manier kun je de regie over je eigen leven in handen houden of terug krijgen.
• Je kunt de test vaker doen om te zien of er iets verandert.

Kuier Deur Challenge 7: waarderend kijken

Komende week wil ik je graag uitdagen om met een andere blik te kijken tijdens het wandelen. Welke mooie dingen zie je tijdens je blokje om? Bij mensen in de tuin, op openbare veldjes, aan huizen en in de omgeving. Ter inspiratie dit filmpje van mijn blokje om in de buurt.Waarderend kijken is een manier van kijken en doen. Het zorgt voor een positieve blik naar buiten en naar binnen. Het maakt dat je dingen positiever ziet.
Maak foto’s van iets bijzonders, moois, leuks dat jij onderweg tegenkomt en deel het in de appgroep!

Kuier Deur Challenge 6: krachtoefeningen

Je kunt in deze coronasituatie niet doen wat je altijd gewend bent qua bewegen, maar als je kijkt wat je wel kunt, zijn er nog veel mogelijkheden.

Even ter herinnering: om je gezondheid is stand te houden dien je minimaal 150 minuten per week matig of zwaar intensief te bewegen. Wandelen is daar een prima middel voor.

Daarnaast is het belangrijk dat je twee keer per week bot- en spierversterkende activiteiten in combinatie met balansoefeningen doet.

De krachtoefeningen in deze filmpjes kunt je prima thuis doen. Of tijdens een wandeltocht of direct erna.
De oefeningen zijn voor elke niveau geschikt. Je kunt het voor jezelf zo licht of zwaar maken als je wilt.

Op die manier zorg je ervoor dat je kracht én coordinatie op peil blijft. Hoe beter dit op orde is, hoe langer je zelfstandig kunt functioneren. Veel plezier met de oefeningen.

Hoe voer je de kniebuigingen goed uit?
Kijk hier eerst naar de  uitleg van de squat oefening. 

Doe daarna een aantal van deze kniebuigoefeningen mee!

Kuier Deur Challenge 5: tips over voeding. Eieren!

Eieren zijn voedzaam en passen prima in een gezonde voeding. De vraag is wanneer je teveel eieren eet? Daarover is nog teveel onduidelijkheid. Voor gezonde mensen geldt dat tot 7 eieren per week veilig is.
Voor mensen met diabetes mellitus type II of hart- en vaatziekten is een gezonde leefstijl extra belangrijk. Wanneer je bij die groep hoort is het beter om uit voorzorg niet meer dan 3-4 eieren per week te eten.

Een lekker recept voor eiermuffins vind je hier.

 

Kuier Deur Challenge 4: Blijf in balans

Bekijk de video en werk in 4 stappen aan meer balans in je lichaam.
Tip: probeer elke dag een paar minuutjes aan je balans te werken. Het resultaat zal je verrassen. Veel plezier. 😄

 

Kuier Deur Challenge 3: Gezond eten

Gezond eten is altijd al belangrijk. Als je gezond eet en daarnaast goed slaapt en beweegt, zorg je voor een optimale weerstand.
Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen ziekmakende bacteriën en virussen en word je minder snel ziek. En word je toch ziek, dan herstel je sneller.
Gezond eten voor jezelf en ons milieu betekent in grote lijnen:
1. Groente, fruit, volkoren graanproducten, bonen, olie, noten eten
2. Water drinken
3. Beetje vlees en niet teveel zuivel eten
4. Snoep, snacks of frisdrank beperken
Kook vandaag of morgen een gezonde maaltijd en maak er een foto van of deel je menu ter inspiratie voor anderen.

Kuier Deur Challenge 2: waar geniet jij van?

Gezond zijn is meer dan het uitblijven van ziekte, het gaat er ook om dat je je gezond voelt. Daar dragen verschillende dingen aan bij, zoals genieten.

Bij je gezond voelen hoort ook kunnen genieten!

Waar geniet jij van? Goede muziek, lekker eten en/of koken, spannend boek, goed humor, de natuur, creatief bezig zijn, films of series?
Geniet van de kleine dingen en deel gerust met elkaar waar je van geniet.

 

Kuier Deur Challenge 1

Kuier deur

Is het wandelen wat versloft of vind je het gewoon lastig om alleen op pad te gaan in deze tijd van Social distance?
(Opnieuw) beginnen kan altijd, elk moment.

Start met starten

Je hoeft echt geen 10 kilometer te lopen als je opnieuw moet beginnen. Begin klein met een blokje om. Met een paar blokjes per dag van 5 minuten wandel je ongemerkt 15 tot 20 minuten in totaal.

Combineer handig

  • Meer wandelen kun je handig bereiken met kleine aanpassingen in gewoontes. Bijvoorbeeld met boodschappen doen. Woon je niet ver van de winkel? Wandel er naar toe.
  • Koppel een blokje om aan een vast moment. Direct na het eten bijvoorbeeld. Door de combinatie met een vast moment kun je er het makkelijkst een gewoonte van maken.
  • Heb je toch een wandelmaatje of een huisgenoot die je zover kunt krijgen mee te gaan? Spreek daar een iets langere wandeltocht mee af. Ook dat hoeft geen marathonafstand te zijn. Liever niet zelfs. Houd het bij een afstand die je zonder veel moeite kunt volhouden. En je weet het: hou afstand!

Nog een paar creatieve ideeën die bruikbaar zijn wanneer je nog wel reist met de auto:

  • Parkeer de de auto iets verder van je bestemming en loop de rest.
  • Wanneer je samen rijdt ga je zelf eerder op pad laat je je onderweg  oppikken.
  • Of op de terugweg, laat jezelf eerder afzetten en loop het laatste stuk.

Zet ‘m op, geniet van het wandelen en let op elkaar..

Top